Pelon vastakohta ei ole viha
"Huh, onneksi on perjantai" sanoin esimiehelleni, kun kuulin ampumisesta. Voimavarat ovat vähissä. Eikä pelkästään minulla. Koulutyö on hyvin intensiivistä. Työasiat ovat mielessä vuorokauden ympäri. Ja ikävä kyllä käytettävissä olevista voimavaroista 25 prosenttia menee sen miettimiseen, miten valaista selkeästi yläkoulu-lukioikäisille esimerkiksi Euroopan talouskriisin taustoja tai miten luoda myönteinen kuva tulevaisuuden työmarkkinoista. Nuorten henkisten ongelmien pohtiminen ja erilaisten tukitoimien keksiminen syö 75 prosenttia voimavaroista.
Opettajankoulutuslaitoksessa ei näistä asioista puhuttu vuosikymmen sitten. Minua opetettiin siihen työhön, johon käytän sen energianeljänneksen. Tähän pitäisi valmistaa, koska jokainen opettaja törmää näihin ongelmiin. Opettajankoulutuksessa tästä puhutaan eri sanoin. Puhutaan jonkin verran siitä, miten saada luokka kuriin. Lähestymistapa on täysin väärä. Pitäisi etsiä ratkaisuja siihen, miksi Matti ei kykene istumaan paikallaan ja kuuntelemaan opetusta. Miksi Liisa haistattaa koko ajan opettajalle. 80 prosentissa tapauksista lapsi reagoi kodin ongelmiin. Isä ja äidin huonontuneisiin suhteisiin ja avioeron mahdollisuuteen. Jomman kumman tai molempien alkoholismiin. Ruoski siinä sitten lasta.
Jokainen ihminen, iästä tai taustasta riippumatta, tulee kohdata arvostavasti. Jokainen ansaitsee kunnioitusta. Jokainen tarvitsee rakkautta joka päivä. Jos sinä osoitat kunnioitusta, saat palkinnoksi kunnioitusta ja arvostusta.
Maailma on kaikesta huolimatta turvallisempi paikka kuin miltä näyttää. Kysymys kuuluu, miten reagoimme kriisitilanteissa. Hyvät ratkaisut, hyvät valinnat tuottavat hyvää. Oriveden tapauksessa oikea ratkaisukeino ei ole määrätä pakolliseksi haulikon luodin kestävät turvaovet jokaiseen suomalaiseen luokkahuoneeseen. Parempi ratkaisukeino on panostaa nuorison mielenterveystyöhön, nuorisotyöttömyyteen ja perheiden hyvinvointiin. Se on pitkä tie, mutta sijoitettu raha tuottaa itsensä moninkertaisesti takaisin vuosikymmenten kuluttua.
Opettajankoulutuslaitoksessa ei näistä asioista puhuttu vuosikymmen sitten. Minua opetettiin siihen työhön, johon käytän sen energianeljänneksen. Tähän pitäisi valmistaa, koska jokainen opettaja törmää näihin ongelmiin. Opettajankoulutuksessa tästä puhutaan eri sanoin. Puhutaan jonkin verran siitä, miten saada luokka kuriin. Lähestymistapa on täysin väärä. Pitäisi etsiä ratkaisuja siihen, miksi Matti ei kykene istumaan paikallaan ja kuuntelemaan opetusta. Miksi Liisa haistattaa koko ajan opettajalle. 80 prosentissa tapauksista lapsi reagoi kodin ongelmiin. Isä ja äidin huonontuneisiin suhteisiin ja avioeron mahdollisuuteen. Jomman kumman tai molempien alkoholismiin. Ruoski siinä sitten lasta.
Jokainen ihminen, iästä tai taustasta riippumatta, tulee kohdata arvostavasti. Jokainen ansaitsee kunnioitusta. Jokainen tarvitsee rakkautta joka päivä. Jos sinä osoitat kunnioitusta, saat palkinnoksi kunnioitusta ja arvostusta.
Maailma on kaikesta huolimatta turvallisempi paikka kuin miltä näyttää. Kysymys kuuluu, miten reagoimme kriisitilanteissa. Hyvät ratkaisut, hyvät valinnat tuottavat hyvää. Oriveden tapauksessa oikea ratkaisukeino ei ole määrätä pakolliseksi haulikon luodin kestävät turvaovet jokaiseen suomalaiseen luokkahuoneeseen. Parempi ratkaisukeino on panostaa nuorison mielenterveystyöhön, nuorisotyöttömyyteen ja perheiden hyvinvointiin. Se on pitkä tie, mutta sijoitettu raha tuottaa itsensä moninkertaisesti takaisin vuosikymmenten kuluttua.
Kommentit