2 + 2 = 5
Lukuvuoden aikana olen puhunut Ukrainasta ja Trumpista aivan riittämiin. Aloitan aamun ekan tunnin aamurituaalilla, johon kuuluu YLE uutisten katsominen ja aiheiden purku opiskelijoiden kanssa. Tunnista siihen vierähtää hyvinkin puoli tuntia. Olen kuitenkin kokenut sen tarpeelliseksi, koska tosi moni nuori ei seuraa YLE:n uutistarjontaa, vaan saa tietonsa muista lähteistä. Toisinaan saan opiskelijoilta kysymyksiä siitä, että miten tämä liittyy historiaan. Siihen on tietysti helppo vastata. Ukrainan sotaa ei voi ymmärtää ilman riittävää tietämystä Neuvostoliitosta. Trumpin valtaannousu tuntuu täysin järjettömältä, jos ei tiedä, mitä maan sisällä on ainakin parin viime vuosikymmenen aikana tapahtunut. MAGA-politiikan juuret löytyvät USA:n 1820-luvulta lähtien harjoittamasta Monroen opista.
Olennaisempi asia on kuitenkin se, mikä on esimerkiksi
noiden kahden aikamme ilmiön merkitys meidän suomalaisten ja yleisemmin
länsimaisten demokratioiden kannalta. Mitä tapahtuu, jos Venäjä voittaa? Ja mitä
väliä meille on vaikka sillä, että Trump haluaa rajoittaa sitä, mitä maan
yliopistoissa saa tutkia ja millaisia sanoja tutkijat eivät saa käyttää.
Käytämme varsin usein sellaista diskurssia, jossa suomalaiset
ovat ”samassa veneessä” mitä tulee Ukrainan sotaan ja Trumppiin. Eli että emme
halua Venäjän voittavan tätä sotaa ja että meidän tulee tukea Ukrainaa. Tai
siitä, että Trump on idiootti ja että hänen toimensa ovat Suomen kannalta
haitallisia. Mieleeni on hiipinyt pelko siitä, että mitään ”suomalaisia” ei
ole, eikä näin ollen samaa venettä. Ja vaikka vielä nyt voisikin olla, niin
mahdollisesti kohta ei ole.
Pelon taustalla on ajatus siitä, että se, mikä on tapahtunut
USA:ssa, voi tapahtua myös täällä. Eli tilanne, jossa kansakunta tuntuu keskittyvän
riitelemään, luottamus poliittiseen johtoon on mennyt ja tulevaisuus näyttää
todella sumuisalta? Kuinka lähellä me täällä Suomessa olemme tuota USA:n
tilannetta? Sanoisin, että lähempänä kuin uskommekaan.
Itse koulutettuna, hyvin toimeentulevana ja uskottavia tietolähteitä
lukemaan lukkiutuneena koen olevani varsin hyvin turvassa erilaisilta
manipulaatioyrityksiltä. Olen turvassa erilaisilta vainoilta tai syrjinnältä.
En saa osakseni hyökkäyksiä somessa. Olen monella tavoin etuoikeutettu. Silti
haluan olla hyväksytty ja arvostettu myös erilaisten yhteisöjen silmissä.
Kaipaan yhteisöjä ja yhteisöllisyyttä. Uskon saman koskevan suurinta osaa
omasta sukupolvestani. Me löydämme toisemme ehkä siksi, koska olemme yhtenäiskulttuurin
aikakauden lapsia. Nuori sukupolvi, joka käy kouluja tällä hetkellä ja on
lapsesta lähtien kytkeytynyt erilaisiin sosiaalisen median verkkoihin ja joilla
on ihan erilaiset tarpeet ja huoli huomisesta ja omasta pärjäämisestä, on ihan
eri asemassa.
Tämä kaikki on mielessäni ihan selvää. Varsinainen villakoiran
ydin piilee kuitenkin siinä, että ei ole nuorta sukupolvea, joka ajattelisi
asioista samalla tavalla. Ei ole mikään loru, että nuoret ovat yksilöllisempiä.
Nuorilla on yhtälailla halu saada vertaistukea ja kaipuu erilaisiin yhteisöihin,
mutta erilaisia viiteryhmiä/alakulttuureja on tolkuton määrä ja aika usein
niiden, siis ryhmien/kulttuurien identiteetti muodostuu jostain mitä ne
vastustavat.
Jos tämä ajatus on tosi, mitä siitä seuraa? Yhteiskuntamme yksi
perustehtävistä on pitää huolta heikommassa asemassa olevista. Pelkään sitä,
että näissä alakulttuureissa tätä ei enää koeta tärkeäksi. USA:ssa on nähdäkseni
jo käynyt niin. Jokaisen on itse huolehdittava itsestään ja jos käteen sattuu
huonot pelikortit, too bad ja shit happens.
Koen omalta osaltani vastuuta siitä, mihin suuntaan kehitys
kulkee. Niin nähdäkseni meidän kaikkien pitäisi tuntea. Ja tarkoitan meitä
kaikkia etuoikeutettuja. Peijakkaan hienon koulutusjärjestelmän läpikäyneenä ja
turvallisen lapsuuden kokeneena tunnen tästä vastuuta. ”Jolle on paljon
annettu, siltä paljon vaaditaan, ja jolle on paljon uskottu, se pannaan paljosta
vastaamaan.”
Minunkaltaisteni tyyppien ei koskaan pidä lakata
kurkottelemasta joen toiselle puolelle. Siis sinne, missä ovat ne, jotka ovat jostain
asiasta eri mieltä kuin minä. En saa sulkea ketään oman kuplani ulkopuolelle
jollain yhdellä tai edes useammalla perusteella. En siis ainakaan kevyin
perustein. Minun pitää pyrkiä aina etsimään yhteisiä nimittäjiä meidän väliltämme.
Ja vaikka sieltä toiselta puolelta tulisi pilkkaa ja kivitystä. Miksi? Koska
kun yhteys katkeaa, joki levenee. Ja jos niin käy, sitä uomaa on vaikea kuroa
umpeen. Tulevaisuus voi olla vain ”me” ja vain ”me” voimme rakentaa turvallisen
ja hyvän tulevaisuuden yhdessä.
Miten tämä tapahtuu?
Trumpin puhunnassa ydinajatus alkuvaiheessa oli, että
Washington on korruptoitunut suo, jonka hän pystyy kuivaamaan, koska on
kykenevä ja ulkopuolinen. Hän keskittyi Obaman kaudesta lähtien kylvämään
mahdollisimman suurta epäluottamusta hallintoa kohtaan. Tavoitteena on ollut
asetelma, jossa hän ja hänen kannattajansa käyvät yhdessä taisteluun ”järjestelmää”
vastaan.
Suomessa on havaittavissa tätä samaa liikettä. Poliittisia
päättäjiä ja virkakoneistoa vastaan hyökätään. Ei vielä isossa mittakaavassa,
mutta taikina kohoaa. Tätä harjoittaa erityisesti tietyt piirit politiikkamme
huipulla. He leikkivät trump-tulitikuilla. Huolestuttavaa on, että nuorten
keskuudessa tämä kyseinen puolue ja poliittinen suuntaus on varsin suosittu.
Katsokaapa vaikka nuorisovaalien tuloksia.
Koululaitoksemme on edelleen erinomainen. Opettajat ovat
erittäin osaavia ja motivoituneita ja ymmärtävät vastuunsa. Ongelmana on, että
emme enää edusta auktoriteettia nuorten silmissä. Meitä ei kuunnella samalla
tavalla kuin ennen. Ja kun kuunnellaan, meidän puheistamme etsitään varsin
usein poliittisia tarkoitusperiä. Hyvin herkästi saamme leiman otsaamme ja kun
se on saatu, se pysyy. Sen jälkeen emme enää ole puolueettomia, vaan jonkin
aatteen kannattajia. Pahimmillaan käy niin, että puheitamme irrotetaan
asiayhteydestä ja käytetään meitä vastaan.
Tiedän, että yleistän. Tiedän, että pääosin kouluissamme on
edelleen hyvä henki ja että yhteisöllisyys on edelleen monissa kouluissa hyvin
vahva ja valtaosa opettajista on edelleen turvassa tältä. Silti pidän kiinni
aiemmin sanomistani asioista. Helsingin Sanomat julkaisti tästä jutun
22.5.2025. Se alkoi näin:
”Viesti tulee kymmeniltä opettajilta eri puolilta Suomea.
Nuorilla on aiempaa enemmän jyrkän oikeistolaisia
mielipiteitä. Osa ihailee äärioikeistoa. Tasa-arvoon suhtaudutaan
halveksuvasti. N-sana on tehnyt paluun, ja sateenkaaritunnukset piilotettu.”
Seuraavana päivänä samassa lehdessä oli teksti, joka koski
George Orwellia. Toimittaja Sakri Pölönen oli otsikoinut tekstinsä raflaavasti:
George Orwelliin vetoaminen on hirveä klisee: Lopettakaa jo! Teksti
jatkui näin: Ikonisin Orwellin töistä on Vuonna 1984, Isoveli-nimisen
tyrannin hallitsemaan Britanniaan sijoittuva dystooppisen fiktion perusteos.
Orwell kuvaa 1984:ssä lukuisia sortavan kontrollin keinoja, ulottuen
jatkuvasta tarkkailusta kielen manipulointiin ja päänsisäisen maailman
kahlitsemiseen.
Artikkelissa käsiteltiin jotain uutta Orwellin kirjan
filmatisointia. Siinä annettiin ymmärtää, että tää on niin nähty. Kimmastuin. Varmaan
syyttä suotta. Kimmastuin silti. Kimmastun aina, kun joku sanoo jotain
poikkipuolista Orwellista. Orwell on suorastaan profeetallinen hahmo. Hänen jos
kenenkä kohdalla ihan ne vanhatkin sanomiset pitäisi jokaisen pitää visusti
mielessä ja jonka sanomaa ei voi koskaan toistaa liikaa. ”Vapaus on vapautta
sanoa, että kaksi ynnä kaksi on neljä. Jos se myönnetään, kaikki muu seuraa
mukana.” Tai tämä: ”Sen näkeminen mitä on nenämme edessä, vaatii jatkuvaa
taistelua”. Kovapäisille, kuten minä, toistaminen on suorastaan välttämätöntä.
Mutta sitten, kun tietyt perustotuudet on isketty peruskall(i)oon, ne pysyvät
siellä loppuun asti. Ja suojaavat ”happohyökkäyksiltä”.
Yksi esimerkki. Olen oppinut kyseenalaistamaan omia käsityksiäni.
Olen oppinut myös puntaroimaan toisten ajatuksia suhteessa omiini (kuunnelkaapa
vaikka Yle Areenasta Stillerin ja Väyrysen keskustelu). Usein huomaan olleeni
väärässä. Silloinkin, kun olen ollut oikeassa, olen kyennyt paremmin perustelemaan
itselleni, MIKSI olen oikeassa. Erimielisyys ei ole vaarallista. Toisen
mielipiteiden epäkunnioittaminen on. Joen uoma levenee.
Hesarissa oli kolmaskin mielenkiintoinen teksti. Se
käsitteli tutkimusta, jossa Penni Pietilä niminen tutkija oli tutkinut
ammattioppilaitoksissa tehdyn uudistusprosessin vaikutuksia. Tulokset olivat
tyrmistyttäviä. Uudistus oli johtanut varsin kaoottiseen tilanteeseen ainakin
niillä linjoilla, joiden opetusta Pietilä oli tutkinut. Mm. tilanteeseen, jossa
opettaja ei saa enää opettaa(?). Loppupuolella oli tällainen kappale: ”Penni
Pietilä väittää, että toisen asteen koulutus nykymuodossaan syventää
yhteiskunnan jakolinjoja. Lain mukaan amiksella on lukion tapaan
yleissivistäviä tehtäviä, mutta käytännössä ne on kielletty.”
Kaikki tämä on pyörinyt viime aikoina päässäni. Päätin tehdä
nimettömän kyselyn reilulle sadalle opiskelijalle. En alustanut sitä mitenkään,
kerroin vain, että en voi mitenkään saada selville, mitä kukin on vastannut. Pyysin
olemaan täysin rehellinen. Ensimmäisenä kyselyn teki 26 ykkösen kansainvälisten
suhteiden kurssin opiskelijaa. Tunsin suurta helpotusta tuloksia
tarkastellessani. Seuraavana päivänä teetin rinnakkaisryhmälle saman. Täysin
identtinen tulos! Seuraavina kahtena päivänä kakkosen kaksi EU-kurssin ryhmää
täyttivät kyselyn. Täysin identtinen tulos myös heillä. Olin kerrassaan
hämmentynyt. Pelkoni osoittautui tällä erää turhaksi.
Yhteenveto on kuitenkin tämä: tätä työtä on jatkettava. Nuoret on saatava luottamaan yhteiskuntaamme ja tutkittuun tietoon. Kouluissa tehtävän demokratiakasvatuksen merkitys on aiempaa suurempi, suorastaan keskeinen. Jokaisen meistä on ymmärrettävä oma vastuumme yhteiskuntamme jäseninä ja eri rooleissa lasten vanhempina, kuntalaisina jne. Mutta ennen kaikkea jokaisen meistä on säilytettävä luottamuksemme omaan demokratiaamme. Luottamus on toimivan yhteiskunnan selkäranka.
Orwellin 1984 -teoksessa on lause, jonka mukaan kaksi plus kaksi on viisi, koska Oceaniaa hallitseva Puolue sanoi niin. Puolue halusi osoittaa, että sillä on totaalinen valta sanoa, mikä on totta. Päähenkilö Winston Smith työskentelee Totuusministeriössä. Hänen tehtävänään on muokata ja uudelleenkirjoittaa historiaa niin, että se vastaa puolueen kulloistakin linjaa.

Kommentit