Katse eteenpäin myös koulutuksessa!
Viimeisten kuukausien aikana on käyty ansiokasta keskustelua
suomalaisen koululaitoksen suunnasta. Valitettavasti monelta keskusteluun
osallistuneelta on kadonnut punainen lanka siitä, mitä suomalaisessa koululaitoksessa
on todellisuudessa tapahtumassa: rahoitusta ajetaan alas. Olennaisin kysymys
kuuluu: mistä säästetään, kun säästetään koulutuksesta?
Koulutuksen investointien väheneminen johtaa siihen, että
toisen asteen oppilaitokset katoavat pieniltä paikkakunnilta. Nuorisotakuu
kääntyy itseään vastaan. Sen piti taata peruskoulunsa päättävälle nuorelle työ-
tai koulutuspaikka. Nyt se tulee pakottamaan monen nuoren muuttamaan koulun perässä
pois kotoaan. Pahasti pelkään, että varsin monen yksin asuvan 16-vuotiaan fokus
on jossain muualla kuin opiskelussa.
Tuntuu siltä, että kouluihin yritetään soveltaa samaa
logiikkaa kuin yrityselämään: työvoimakustannuksia yritetään ajaa alas
panostamalla automatiikkaan. Ajatuksena on siis se, että yhden opettajan vastuulla
olisi enemmän nuoria kuin aikaisemmin. Tähän pyritään lisäämällä tieto- ja
viestintätekniikka eli käytännössä esimerkiksi erilaisia nettikursseja.
Valitettavasti tai onneksi koulu ei ole tehdas. Huomispäivän
koulusta ei näillä eväillä putkahda ulos entistä paremmin koulutettuja nuoria.
Paras tulos syntyy silloin, kun nuorella on kodin turva elämänsä perustana ja
mielessään ajatus siitä, että tehdyllä opiskelutyöllä on tarkoitus ja tavoite.
Suomalaisen yhteiskunnan peruskivi on tasa-arvo. Koulutuksen
osalta se tarkoittaa, että jokaisella suomalaisella pitäisi olla tasa-arvoiset
mahdollisuudet opintomenestykseen asui hän sitten Utsjoella tai Hakaniemessä.
Käytännössä näin ei ole. Ehdotetut säästöt tulevat entisestään syventämään
kansan kahtiajakoa.
Koulutuksen ilmeisiin ongelmiin ei ole ilmaista
hokkuspokkuspilleriä. Menestys maksaa myös koulutuksessa. Suomen kouluissa
kasvaa tervehenkisiä ja ahkeria kansalaisia, mutta he tarvitsevat
henkilökohtaista opastusta päästäkseen kiinni omaan aikuiseen elämäänsä.
Massakouluissa kasvaa massakansalaisia ja liukuhihnasuomalaisilla ei
huomispäivää rakenneta.
Koululaitos on elänyt norsunluutornissa erillään muusta
maailmasta. Siksi moni derivaatta on tuntunut koulun penkillä istuvasta
turhalta ja irralliselta kuriositeettiasialta. Koulun pitää olla osa ympäröivää
maailmaa ja elää sen mukana, mieluiten olla askeleen verran sitä edellä. Siksi
uudistuksia tarvitaan ja jähmeistä rakenteista kuten oppiainerajoista pitää hellittää.
Opetuksen laatu on menestysreseptin tärkein ainesosa.
Kommentit