Kohti kuntavaaleja - Kokoomus
HYVIN MARKKINOITU PUOLUE
Kokoomuksen viimeiset vuodet ovat olleet positiivisia. Puolueen lanseeraama Toivo-kampanja on saavuttanut yleisönsä. Kasvojenkohotus on toteutettu vuodesta 2004 puolueenjohtajana toimineen Jyrki Kataisen johdolla. Kiitosta voidaan antaa myös Sauli Niinistölle, joka nosti varjostaan Jyrki-pojan. Kataisen tekemät henkilövalinnat ansaitsevat kiitos: Stubbin kuherruskuukausi jatkuu edelleen, vaikka soraääniäkin on alkanut kuulua. Puolueella on vetovoimaa ja se on saanut houkuteltua hyviä ehdokkaita useimpiin vaalipiireihin.
Markkinoinnin avulla Kokoomus on onnistunut muuttamaan mustan valkoiseksi, valheen totuudeksi. Kampanjassaan Kokoomus on tituleerannut itseään työväen puolueeksi. Käytännön politiikka ei kuitenkaan ole työväen asioita edistänyt. Esimerkiksi veronalennukset ja palvelurakenteen yksityistäminen eivät kartuta köyhien kassaa.
Kokoomuksen nousun taustalla on paitsi hyvä mainostoimisto niin myös viimeisten vuosien kehitys. Suomi on elänyt voimakkaan talouskasvun aikaa. Tästä syystä maahan on muodostunut aiempaa suurempi ja paremmin toimeentuleva keskiluokka, joka mieltää itsensä porvarilliseksi.
Porvaripuolueista Kokoomus on selkeimmin ajanut uudistuslinjaa niin sisä- kuin ulkopolitiikassa. Sisäpolitiikan suuria uudistushankkeita puolueella ovat olleet mm. kunnallisen palvelurakenteen vähittäinen alasajo ja verotuksen alentaminen tai "kohtuullistaminen", kuten puoluejohto tavoitteita varmaankin kuvaisi. Ulkopolitiikan osalta uutta on ollut entistä rohkeampi linjanveto, mikä on näkynyt erityisesti Nato-linjan "selkeyttämisellä".
Reaalipoliittisesti voidaan sanoa, että Kokoomus on myös hyötynyt kansanvaltaisen Suomen ongelmista. Äänestysprosentit ovat, vaaleista riippumatta, olleet laskusuunnassa. Porvarillisissa ryhmissä äänestäminen on kuitenkin vähentynyt vähiten. Muiden suurten puolueiden jonkinasteinen alennustila sataa myös Kokoomuksen laariin. Ennustan Kokoomukselle hyvää menestystä näissäkin vaaleissa.
Kokoomuksen viimeiset vuodet ovat olleet positiivisia. Puolueen lanseeraama Toivo-kampanja on saavuttanut yleisönsä. Kasvojenkohotus on toteutettu vuodesta 2004 puolueenjohtajana toimineen Jyrki Kataisen johdolla. Kiitosta voidaan antaa myös Sauli Niinistölle, joka nosti varjostaan Jyrki-pojan. Kataisen tekemät henkilövalinnat ansaitsevat kiitos: Stubbin kuherruskuukausi jatkuu edelleen, vaikka soraääniäkin on alkanut kuulua. Puolueella on vetovoimaa ja se on saanut houkuteltua hyviä ehdokkaita useimpiin vaalipiireihin.
Markkinoinnin avulla Kokoomus on onnistunut muuttamaan mustan valkoiseksi, valheen totuudeksi. Kampanjassaan Kokoomus on tituleerannut itseään työväen puolueeksi. Käytännön politiikka ei kuitenkaan ole työväen asioita edistänyt. Esimerkiksi veronalennukset ja palvelurakenteen yksityistäminen eivät kartuta köyhien kassaa.
Kokoomuksen nousun taustalla on paitsi hyvä mainostoimisto niin myös viimeisten vuosien kehitys. Suomi on elänyt voimakkaan talouskasvun aikaa. Tästä syystä maahan on muodostunut aiempaa suurempi ja paremmin toimeentuleva keskiluokka, joka mieltää itsensä porvarilliseksi.
Porvaripuolueista Kokoomus on selkeimmin ajanut uudistuslinjaa niin sisä- kuin ulkopolitiikassa. Sisäpolitiikan suuria uudistushankkeita puolueella ovat olleet mm. kunnallisen palvelurakenteen vähittäinen alasajo ja verotuksen alentaminen tai "kohtuullistaminen", kuten puoluejohto tavoitteita varmaankin kuvaisi. Ulkopolitiikan osalta uutta on ollut entistä rohkeampi linjanveto, mikä on näkynyt erityisesti Nato-linjan "selkeyttämisellä".
Reaalipoliittisesti voidaan sanoa, että Kokoomus on myös hyötynyt kansanvaltaisen Suomen ongelmista. Äänestysprosentit ovat, vaaleista riippumatta, olleet laskusuunnassa. Porvarillisissa ryhmissä äänestäminen on kuitenkin vähentynyt vähiten. Muiden suurten puolueiden jonkinasteinen alennustila sataa myös Kokoomuksen laariin. Ennustan Kokoomukselle hyvää menestystä näissäkin vaaleissa.
Kommentit