Auringonlaskun ala
Keskustelu lehtien palstoilla ja muualla mediassa,
kuppiloissa ja kauppahalleissa jatkuu, ja etääntyy todellisuudesta. Oikeasti peli
on pelattu, eikä uusia jakoja tehdä. Nyt
on kysymys siitä, miten kauas mopolla pääsee. Pisatappio pelin jatkoajalla oli
vasta alkua. Tappiota ei voida selittää tai korjata selittämällä, että ”meillä
oli huono päivä, muilla hyvä”. Kyse on rakenteellisesta ongelma ja tiedätkö
mitä? Ongelma syvenee, koska ratkaisua ei ole.
On jokseenkin hedelmätöntä puida sitä, mikä on tilanne nyt.
Siis, mikä koulussa, nuorissa ja meissä opettajissa mättää. Kaikki on jo
sanottu, kuten se, että ”laadukkaasta opettajakoulutuksesta on pidettävä kiinni”
ja että ”valinnaisuutta ei voida määrättömiin lisätä, koska lukion
yleissivistävä luonne kärsii.” Lähes kaikki allekirjoittavat nämä väitteet.
Silti niiden oikeiksi todettujen paalujen eli taitavien opettajien ja pakon varaan
ei tulevaisuuden koulua rakenneta.
Koulun perustehtävä on se, että nuoret oppisivat erilaisia
taitoja. Pisa ei kerro koko totuutta, mutta viittaa oikeaan suuntaan: nuoret
eivät osaa yhtä paljon kuin kymmenen vuotta sitten. Oppimisen ongelmia ei
ratkaista, koska niitä ei voida ratkaista. Opetuksen järjestäjillä eli kunnilla
ei ole rahaa. Kymmenen vuoden päästä rahaa on vielä vähemmän. Koulumaailmassa
on pakko totutella kasvaviin ryhmiin, väheneviin resursseihin, etäopetuksen määrän
lisääntymiseen, oppimisen pinnallistumiseen ja kasvatuksellisten ongelmien määrän
lisääntymiseen ja siihen, että opetustilan seinien sisällä on rauhattomampaa ja
entistä useampi opettaja joutuu toteamaan, että auktoriteetti ei enää riitä.
Ryhmäkoot tulevat kasvamaan. Kolmenkymmenen lukiolaisen
ryhmän opettaminen onnistuu, vaikka takarivi todennäköisesti tippuukin.
Kolmenkymmenen yläkoululaisen opettaminen on käytännössä mahdotonta. Sellaisen
ryhmän opettamisessa rima olisi maan rajassa. Kotiinpalaava ope toteaisi
väsyneenä, mutta tyytyväisenä puolisolleen: ”Kukaan ei tänäänkään kuollut.”
Oppiminen olisi toissijaista. Kokemuksesta tiedän, että yksi hoitamaton ADHD
kykenee tehokkaasti tuhoamaan kahdenkymmenenviiden oppilaan ryhmän
työskentelyn. Diagnoosin ja lääkityksen saaminen kohdalleen voi esimerkiksi jäädä
kiinni siitä, että vanhemmat eivät anna suostumustaan tutkimuksiin, koska ”emme
halua, että Joonaksesta tulee silmätikku” (näin on käynyt, näin käy). Samalla
selityksellä vanhemmat torpedoivat opettajien kainon pyynnön Joonaksen
siirtämisestä erityisopetukseen (näin käy vielä useammin).
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) lisääminen kouluihin on tietyssä
mielessä hyvä ratkaisu. TVT-taitoja tarvitaan työelämässä. Ja myönnettävä on,
että tietokoneet rauhoittavat luokan työskentelyä. Opettaja voi kaikessa
rauhassa puhua mottitaktiikasta ja oppilaat pelata. TVT:n tuomisella
opetussuunnitelmiin on toisenlaisiakin motiiveja. Koneilla saadaan aikaan kustannussäästöjä.
Atk-tukihenkilöitä tarvitaan lisää, mutta muut palkkakulut pienenevät. Ikävämpi
juttu on, että kone ei kykene pistämään ruotuun takapenkillä istuneita Joonasta
ja Petteriä. Imperfekti siksi, että he eivät enää istu, vaan ovat toistensa
kurkussa kiinni.
Julkisesti rahoitetun koululaitoksen ajaessa karille maahan
perustetaan entistä enemmän yksityisrahoitteisia kouluja. Näitä ei synny
pikkukaupunkeihin, eli tämäkin kehityslinja tulee lisäämään pienten kuntien
perusongelmaa, nuorten lapsiperheiden poismuuttoa. Jakaudumme väistämättä
kahteen kerrokseen: hyvin toimeentuleviin, joiden jälkipolvilla on mahdollisuus
kouluttautua laadukkaasti, ja köyhiin, jotka joutuvat tyytymään toisenlaiseen
tulevaisuuden kuvaan. Verovaroilla rahoitettu koulu on ollut tasa-arvoisen
suomalaisen yhteiskunnan kivijalka, mutta ei ole enää sitä tulevaisuudessa.
Onko maalaamani kuva liian pessimistinen? Onko nykyisiin
ongelmiin olemassa toisenlaisia ratkaisuja, joita minä en kykene näkemään? Historia
tarjoaa esimerkin siitä, että pienemmällä rahamäärällä on saatu aikaan oppimista.
Vanhempani ovat kertoneet 1950- ja 1960-luvun koulusta. Kuvauksissa opettajat
ovat aina isoja. Ja sormien murtumat hämmästyttävän yleisiä. Tänä päivänä
nuoret ovat kuitenkin hämmästyttävän tietoisia oikeuksistaan. Muistelepa vain,
mitä tapahtui erityisopettaja-Antille. Eli se siitä kutsumusammatista.
Kommentit