Haiseeko täällä kärtsähtänyt käämi?
(Julkaistu UrSassa 16.5.2012)
Komennan metelöiviä
muksuja. Desibelitaso laskee puoleen. Suhistan etusormeeni. Turhaan. Käsken
kovempaa vaikenemaan. Pulina katoaa ja aloitan: ”Toisen maailmansodan jälkeen
Eurooppa oli raunioina ja ihmiset pelkäsivät sodan kauhujen palaavan…” Pulina
alkaa uudelleen. Huokaisen syvään. Tekee mieli lähteä saman tien kävelemään
ulos. Painua autoon ja huristaa pois. Tai sitten paeta koulun kellariin Sepon
salille säkkiä paukuttamaan. Pirskatti! Sisu ei anna periksi. Räjähdän. Hermot
eivät kestä, mutta jalkapallokentän laidalla koulittu ääni kestää kuin Kollaa.
Kahden minuutin huutamisen jälkeen luokkaan on levinnyt haudanhiljaisuus. Sitten
huomaan joidenkin kasvoilla hymyn. Voi…! Varmaan hauska näky seurata keski-ikäisen
ukon naaman värin vaihtumista.
Opettajan työ on
eräänlaista maanviljelyä. Siemenet kylvetään ja yritetään saada ne tuottamaan
mahdollisimman hyvää hedelmää. Satokausi on yhden jakson mittainen. Lukiossa
sadonkorjuu ajoittuu jakson loppuun, jolloin on koeviikko. Yläkoulussa jakson
aikana voi olla useita kokeita, mutta sen päätyttyä annetaan arvosanat. Vaikka
opetus huristaa eteenpäin kuin juna Kari Tapion laulussa, junan vauhti kiihtyy,
mitä pidemmälle lukuvuosi etenee. Tässä vaiheessa lukuvuotta vedetään kurvit
suoraksi. Opettajilla, ainakin tällä, on karvanlähtöaika. Työtä tehdään yötä
päivää, koska suvivirren soidessa kaiken pitää olla valmiina. Pahaksi onneksi
oppilaiden biologinen kello tikittää eri tahtiin. Voimat, joillakin ne
vähäiset, on kulutettu ja pää on jo siirtynyt kesälaitumelle. Syntyy siis
ristiriita opettajan kovien vaatimusten ja oppilaiden vähäisen vastaanoton
välillä. Kun kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa, yhteistä tahtotilaa ei oikein
löydy. Suomeksi sanottuna käämienpalaminen on lähellä.
Tilastollisesti käämini
palavat noin kerran viikossa. Elo-syyslukukaudella palamislämpö on varsin
korkea, toukokuussa totaalinen oikosulku voi ”asiakkaiden” näkökulmasta pälähtää
päälle pienimmästäkin. Syyt ovat silti samat: jupina, kitinä, napina ja supina.
Huutamisella on tehoa sen yhden tunnin ajan, jos silloinkaan. Seuraavasta
tunnista ei pysty sanomaan mitään. Käämikohtauksen jälkeen oma olo on surkea. Tunnen
itseni maailman surkeimmaksi ihmiseksi, varsinaiseksi maan matoseksi. Kiroan
ammatinvalintaani: ”Kohta kolmekymmentä vuotta koulun penkillä. Pitäisikö tehdä
välillä oikeita töitä jne.”.
Huutamiselle on kuitenkin
vaihtoehtoja. Lonkalta ammuttu kysymys: ”Pekka! Kuka olikaan Suomen
Eurooppa-ministeri?” Tai yleisöä kosiskeleva: ”Mitäs mieltä olitte Vehasen esityksestä
viime pelissä?”. Toisinaan huomio on vangittu hetkeksi, toisinaan ei. Ja joskus
hermo on jo valmiiksi niin kireällä, että sitä vain huutaa. Toisaalta olen
ajatellut niinkin, että parempi purkaa kiukku varsinaiseen kohteeseen kuin jonkun
viattoman, kuten omien lasten, niskaan.
Oppitunnin pitäminen on
haastavaa hommaa. Miten saada teini-ikäisen huomio keskittymään oikeaan asiaan
75 minuutin ajan? Miten opettaa niin, että jokainen oppii edes jotakin? Jos
tunnin aiheena on vaikka suomalainen sosiaaliturva, mikä on sellainen pointti,
että teinarikin voi kokea aiheen tärkeäksi? Mistä lähteä purkamaan asiaa, kun
tunnin aiheena on Afrikan siirtomaiden itsenäistyminen ja lähtöoletus on, että
kukaan ei muista yhtään mitään mistään siirtomaista? Kokemus antaa konsteja,
mutta liiasta rutiinista voi olla jopa haittaa. En koskaan pidä kahta
samanlaista tuntia, vaikka opettaisin samaa aihetta. En halua nauhoittaa
puheitani ja soittaa niitä. Haluan aistia ajatuksia, elää hetkessä.
Moni kadehtii opettajien
lomia. Ja onhan se totta, että 9 viikon kesäloma on ylellisyyttä. Yllättävän
nopeasti se kuitenkin kuluu. Työ on niin intensiivistä, että itse koen olevani
töissä lähes koko ajan: etsin materiaalia, mietin ratkaisuja oppilaiden
ongelmiin, mietin elämää suurempia asioita, jotta osaisin tarjota niitä
oppilaille. Elän opettajuutta joka solullani. Se on rasittavaa. Pelkkään
kierrosten laskemiseen kuluu 2-3 viikkoa. Elokuun ensimmäisinä päivinä käynnistän
moottorin uudelleen. Pitää olla valmis valmis, kun on taas aika astua
oppilaiden eteen. Uusitut käämit, uudet ideat ja moottoriturpa valmis ottamaan
niskapersuotteen kaiken maailman asioista. Kun vain jaksaisi sinne asti.
Kommentit