Hyvillä teoilla rakennettu Suomi - puhe Lempäälän kunnan itsenäisyyspäiväjuhlassa 6.12.2018
Tunnin aiheena oli väestönkasvu. Tai oikeastaan
väestöräjähdys, sillä viimeisen 70 vuoden aikana maapallon väkiluku on lähes
kolminkertaistunut. Luokan keskellä ruutupaitainen nuori mies lapa ylhäällä.
Kysyy: ”Jamo, tunnetko ruotsalaisen Hans Roslingin? Hän on ennustanut, että
väkiluvun kasvu tulee vuonna 2040 pysähtymään 9 miljardiin. Aasiassa on 5,
Afrikassa 2, Euroopassa ja Amerikassa molemmissa miljardi. On todennäköistä,
että ennen sitä tullaan näkemään karmeita juttuja. Ilmastokatastrofeja ja
niiden seurauksena tapahtuvia massiivisia väestöjen siirtymisiä. Myös tänne
tulee siinä vaiheessa porukkaa. Uskotko sä, että suomalainen yhteiskunta tulee
kestämään vai luuletko, että me ajaudutaan uudelleen sisällissotaan?”
Luokassa hiiskumaton hiljaisuus. Hieman vajaat kolmekymmentä
nuorta katsovat minua silmiin ja melkein näin heidän mielissään vilisevät
katastrofikuvat. Nuoren miehen kysymyksessä oli oiottu mutkia, mutta ymmärsin,
mitä hän haki.
Pelasin aikaa ja mietin. Olen huono valehtelemaan. Vastasin
näin: ”Mitä tulee tuohon Roslingin ennustukseen, tuntuu aika todennäköiseltä,
että noin siinä tulee tapahtumaan. Jotkut ovat ennustaneet, että väestönkasvu
on vielä tuotakin nopeampaa, mutta että maapallon kantokyky tullee leikkaamaan
kasvua. Valitettavasti siis luulen, että jotakin ikävää meillä on kiikarissa.
Olen samaa mieltä myös siitä, että me tullaan näkemään suuria pakolaismassoja
ja että Suomeenkin tulee ihmisiä hakemaan turvaa.
Mutta tiedättekö ihmiset mitä? Minä luulen, että suomalainen
yhteiskunta tulee kestämään koettelemukset. Mä uskon ensinnäkin siihen, että
pienenä ja suhteellisen ketteränä yhteiskuntana me kykenemme sopeutumaan eri
tilanteisiin paremmin kuin suurin piirtein kaikki muut yhteiskunnat maailmassa.
Meidän vahvuus on myös meidän historiassa.
Sadan vuoden takainen sisällissota johtui nähdäkseni
suureksi osaksi siitä, että väestöryhmien väliltä katosi luottamus ja
keskusteluyhteys. Esi-isämme alkoivat näkemään niin sanotusti näkyjä. He
uskoivat agitaattorien puheita, fakenewseja, ja naapurista tuli vihollinen.
Sodan jälkeisen Suomen tarina on käsittämätön menestystarina
ja sen tarinan ytimessä on ajatus keskinäisestä vastuusta, yhteisistä
perusarvoista ja tavoitteista. Meillä on sanottu presidentteihin liittyen, että
meillä on ollut ”hyvä herraonni”. Tällöin unohtuu, että demokraattisessa
yhteiskunnassa johtajat valitaan vaaleissa. Presidentti on siis kansan kuva.
Jos me ajatellaan, että suomalaista yhteiskuntaa tulee rakentaa solidaarisuuden
hengessä, me valitsemme sopivan henkilön sellaisia päätöksiä tekemään.
Uskon siis, että suomalainen yhteiskunta selviää
koettelemuksista. Itse asiassa se on jo kovissa tilanteissa painetestattu. Me
ajatellaan usein niin, että talvisodan henki syntyi talvisodan aikana. Näinhän
asia ei ole. Talvisodan henki oli jo olemassa ennen sodan syttymistä. Se
luotiin sisällissodan jälkeen presidentti Ståhlbergista lähtien määrätietoisesti,
mutta sen pohjana oli kansan jakama ajatus siitä, että meidän tulee Saarijärven
Paavon lailla todeta elämänkumppanillemme: ”Vaimo, vaimo! sit’ ei kuri
saada, Jok’ ei hylkää toista hädässänsä. Pane leipään puoli petäjätä, Veihän
vilu tou’on naapurimme”.
Hyvät nuoret
ihmiset, mä uskon, että minun ja teidän sukupolvenne ajattelee tästä
asiasta aivan samalla tavalla, eikä me olla toiminnassamme yhtään sen
avuttomampi kuin meitä edeltävätkään sukupolvet.”
Pitkän vastaukseni jälkeen hiljaisuus oli syvä kuin
haudassa. Mielessäni mietin sitä, miten väärä käsitys meillä on näistä edessäni
olleista vielä teini-ikäisistä ihmisistä. Mietin sitä, miten me ajattelemme
heidän olevan autuaallisesti pihalla maailman menosta ja sanomme heillä olevan
pahoja aukkoja sivistyksessä ja osaamisessa. Onko sittenkin niin, että nuoret ovat
vähemmän tietoisia ja vähemmän sivistyneitä, koska he eivät tiedä tai ole
kokeneet samoja asioita kuin vaikka oma sukupolveni?
Tuossa hetkessä tunsin myös niskassani painetta. Olin
maalannut nuorille tulevaisuuden kuvan, joka perustui olettamukseen tai
oikeammin toiveeseen. Että me vanhemmat sukupolvet kykenemme tässä ajassa ja
tulevaisuudessa olemaan epäitsekkäitä, solidaarisia, rakastavia - ihmisiä. Että
me katsomme naapuriamme silmiin ja kykenemme meitä erottavien tekijöiden sijaan
kiinnittämään katseemme meitä yhdistäviin asioihin. Että me kykenemme olemaan
avuksi toisillemme, vaikka se merkitsisi omasta mukavuudesta, ajasta ja tilasta,
ehkä rahastakin luopumista. Että me teemme toisillemme hyviä palveluksia ja
puhumme toisistamme selän takana hyvää. Meidän on pakko tehdä niin, koska meitä
nuoret katsovat. Meiltä he ottavat ihmisen mallin.
Iltalenkillä tunnilla käyty keskustelu painoi edelleen
mieltäni. Pysähdyin järven rannalle. Järven kantta peitti ohut riite. Aivan
veden rajassa kasvoi korkea koivu. Se seisoi siinä yksistään, seuraa vailla,
hienolla paikalla koristaen kaunista syksyistä maisemaa. Mutta maaperä oli
pehmeä ja puun juuret olivat pinnassa. Kaunis koivu, mutta yksin ottamassa
vastaan selältä nousevan tuulen.
”Sit’ ei kuri saada,
Jok’ ei hylkää toista hädässänsä. Pane leipään puoli petäjätä, Veihän vilu
tou’on naapurimme”.
Kommentit